Att börja läsa och skriva

Klassrum, Photo by Jeffrey Hamilton on Unsplash

Ljudning har effekt

En gång i tiden fick alla barn som började skolan samma läsebok och något av det första de fick lära sig läsa var ”far är rar” och ”mor ror”. Idag används många olika utbildningsmaterial i klassrummen. Till exempel metoder som betonar textens innehåll och där eleverna får gissa och använda bilder för att förstå innehållet. Men det är metoder som saknar vetenskapligt bevisad effekt...
Tarja Alatalo,  Foto: Eva Hedberg

Koppling ljud och bokstav är a och o

Lärarens uppgift är att se till att varje elev lär sig att läsa och skriva redan i lågstadiet. Men många är osäkra på hur det går till. –Att barnen får lära sig bokstävernas form och ljud är förstås a och o, menar lektor Tarja Alatalo, Högskolan i Dalarna.
Eva Collini, foto: Eva Hedberg

Nonsensord på schemat

Läsning består av avkodning och förståelse och båda delarna är i slutänden lika viktiga. Men läraren Eva Collini menar att eleverna måste bli säkra på kopplingen mellan ljud och bokstav innan man börjar med ”vanlig” läsning. Hon arbetar enligt en metod som heter Wittingmetoden.
Daniella pluggar. (Foto: Eva Hedberg)

Vår dotter har dyslexi

Marika Heljeved blev inte förvånad när logopeden berättade att dottern Daniella hade dyslexi. Men hon blev förvånad över att dyslexin var så grav.
Prenumerera på